Naar de kapper in Coronatijd, het verhaal van Quinto kappers
Op 11 mei mochten dankzij een versoepeling van de Coronamaatregelen de kappers hun deuren weer openen. Dit heeft alleen voor iedere kapsalon in Nederland een heleboel voeten in de aarde gehad. Mike Stokman, eigenaar van Quinto kappers in Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk, vertelt ons hoe hij en zijn team er voor zorgen dat al hun klanten met inachtneming van alle maatregelen weer bij ze terecht kunnen.
Kappers en andere contactberoepen gesloten
“Op zondag 15 maart werd de intelligente lockdown in Nederland aangekondigd. Allereerst was deze gericht op horeca en sportverenigingen, maar al snel werd duidelijk dat dit ook voor alle andere contactberoepen van toepassing was. Op 16 maart zijn wij daarom al onze klanten, die in die eerste drie weken een afspraak hadden, gaan bellen om alle afspraken te verzetten. De eerste week zijn we alleen daar mee bezig geweest.”
Massaal thuis aan de slag met uitgroei
Helaas bleek al snel dat de lockdown langer zou duren dan alleen die eerste drie weken. Naast de grote paniek in Nederland om wc papier, bleken vooral vrouwen wat ongerust te worden over de uitgroei van hun kapsels… 😉 En om zijn klanten ook van dienst te kunnen zijn tijdens de lockdown, deed Mike de deuren van de vestiging in Berkel open voor het afhalen van producten, en met name een colourkit. “Veel van onze klanten waren erg blij dat ze langs konden komen voor een colourkit. Wij mengde exact de kleur verf zoals wij die normaliter bij onze klant aanbrengen en met een handdoek, handschoenen, een kam, de verf en shampoo en conditioner kon in ieder geval de uitgroei door de klant zelf netjes worden bijgewerkt.”
Sinds 11 mei weer open!
Inmiddels zijn de deuren van Quinto kappers weer helemaal geopend, net als alle andere Nederlandse kapsalons. En het is weer een drukte van jewelste!
“Op woensdag 6 mei kregen we te horen dat wij weer open mochten en konden we dus weer afspraken aannemen. De volgende dag leek onze telefoon dan ook te ontploffen! Zo voelt de doktersassistente zich waarschijnlijk iedere maandochtend… 😉. Gelukkig hebben wij veel van onze klanten alweer bij ons in de stoel gehad. Door de huidige maatregelen zijn wij uiteraard aangepast aan het werk, we hebben voldoende ruimte gecreëerd tussen de klanten en hebben beschermingsmaatregelen getroffen. Maar doordat we op het moment extra uren maken én dankzij de extra ruimte die wij hebben gehuurd in het pand naast ons, kunnen we veel klanten helpen.”
Veiligheidsmaatregelen
Het pand naast Quinto Berkel staat leeg. Dit is het voormalige pand van een makelaar. Mike mag deze ruimte tijdelijk huren en heeft deze ingericht met extra kapstoelen, tafels en spiegels. In de salon zelf worden niet alle stoelen gebruikt, om zo voor voldoende ruimte tussen de klanten te zorgen. Maar met de extra stoelen in het naastgelegen pand, waar uiteraard ook voldoende ruimte tussen staat, kan het team van Quinto bijna dezelfde bezetting aan als dat ze gewend zijn. Bij het reserveren van de afspraak wordt gekeken of er alleen geknipt wordt, of dat het haar ook uitgewassen moet worden. Op basis hiervan plannen ze de stoelen in de verschillende ruimtes in.
De wastafels staan nog wel aangesloten naast elkaar, maar zijn afgeschermd met wanden van plexiglas. De Overheid heeft de kappers vrijgelaten in de keuze voor mondkapjes en zo laat ook Mike die keuze bij zijn team. “Een aantal van de kapsters dragen zelf de hele dag handschoenen en mondkapjes, vooral ter bescherming van de klanten. Voor klanten die het prettig vinden, hebben wij ook mondkapjes beschikbaar. En bij binnenkomst staat een zuil met desinfectiemiddelen zodat iedereen zijn handen kan desinfecteren.”
“Wij hopen dat Nederland stapje voor stapje verder van slot kan, maar tot die tijd staan wij klaar om onze klanten op een veilige en prettige manier van dienst te zijn!”